Zdrowie

Zdrowe włosy – co powinno znaleźć się w codziennym jadłospisie? 

Zdrowe włosy to nasza wizytówka. Zadbane, błyszczące i nawilżone prezentują się wspaniale. Niemniej jednak nie są one pielęgnowane tylko przy pomocy szamponów, odżywek i regularnych wizyt w salonie fryzjerskim. Ich piękno jest wydobywane przy pomocy diety. Ta skomponowana w sposób prawidłowy potrafi zdziałać cuda. Zastanawiasz się, co powinno znaleźć się w codziennym jadłospisie? Podpowiadamy w artykule!

Zdrowe włosy – podstawy

Keratyna to podstawowy budulec naszych włosów. To białko, które zbudowane jest z tzw. cegiełek, czyli aminokwasów. Jeden z nich jest najważniejszy – cystyna. Aminokwas ten przede wszystkim składa się z siarki. W tym momencie docieramy do złotego środka. Siarka (mostki dwusiarczkowe) odpowiada za stan naszych włosów – to ona dba o ich zdrowie, siłę, odporność i sprężystość. Niemniej jednak nie ma wpływu na ich nieśmiertelność czy niezniszczalność – farbowanie, rozjaśnianie, wysoka temperatura suszenia, sprawia, iż wyżej wspomniane mostki mogą zostać rozerwane.

Cystyna, powstająca wskutek przekształcenia się cysteiny, należy do aminokwasów, które możemy dostarczać poprzez odpowiednie, a przede wszystkim zdrowe odżywianie.

Jak zadbać o zdrowe włosy?

Przede wszystkim w codziennym jadłospisie powinny znaleźć się owoce i warzywa. Bomby witaminowe, dostarczane pod postacią soków wpływają na stan naszych włosów. W tym przypadku sprawdzi się wyciskarka do owoców, która nie zapomina o tym, co jest w nich najistotniejsze – witaminy i składniki odżywcze.

Przez żołądek do pięknych włosów

Spożywane posiłki powinny być bogate w witaminy z grupy:

  • A – poprawa składu chemicznego tłuszczy, które wytwarzane są przez gruczoły łojowe. Dzięki temu włosy są nawilżone. Ponadto mają zapewnioną ochronę przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi (deszcz, wysoka temperatura, promieniowanie UV) i kurzem.
  • B – odpowiedzialna jest za budowę i wzrost włosów
  • C – znana wszystkim jako silny przeciwutleniacz. Odpowiedzialna za zwalczanie wolnych rodników, które z kolei niszczą cebulki włosów.
  • E – witamina ta to połączenie wszystkich wyżej wymienionych. Odpowiedzialna jest bowiem za walkę z wolnymi rodnikami (ochrona cebulki włosów), nawilżanie i przyspieszony wzrost włosów.

W związku z tym w naszym codziennym jadłospisie powinny znaleźć się warzywa i owoce, czyli – marchew, dynia, mango i papryka. Ponadto nie bój się tłuszczy, a szczególnie kwasu omega-3. Ich dobre odmiany znajdziesz w różnego rodzaju rybach – dzikim łososiu, tuńczyku, makreli czy śledziu. Jeśli chcesz coś przekąsić pomiędzy posiłkami, postaw na chrupiące orzechy włoskie, nasiona chia czy siemię lniane.

Co warto ograniczyć?

Włączenie do swojego codziennego menu kilku zdrowych porcji warzyw, owoców i innych produktów, nie sprawi, iż Twoje włosy będą silne i piękne. Równocześnie należy zrezygnować z rzeczy szkodliwych, które towarzyszą nam, gdy nie mamy czasu lub pomysłu na pożywny posiłek, czy przekąskę. Z jadłospisu pozbądź się więc fast foodów, słonych przekąsek, cukru rafinowanego. Ogranicz picie alkoholu, herbaty i mocnej kawy. To małe chochliki, które sprawiają, iż włosy szybciej przetłuszczają się, stają się matowe i łamliwe.

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge