Kuchnia

Oleje jadalne w mojej kuchni. Małe kompendium wiedzy

Na polskim rynku dostępne są do kupienia różne rodzaje olei jadalnych i oliwy. Niektóre z nich można używać do przygotowywania sałatek, inne do smażenia. Są i takie, które nadają się zarówno do jednego, jak i drugiego. Warto wiedzieć, kiedy je stosować.

Niezwykłe właściwości smakowe olei ujawniają się, gdy używamy ich na zimno, np. jako dodatek do sałatek. Wtedy też najsilniejsze jest ich pozytywne oddziaływanie na nasze zdrowie. I tu na myśl od razu nasuwa się oliwa z oliwek Extra Vergine – tłoczony na zimno olej ze świeżych oliwek. Wybierając oliwę z pierwszego tłoczenia, mamy pewność, że nasze potrawy zyskają charakterystyczny, szlachetny smak, a my sami zdrowie. Trudno wyobrazić sobie grecką sałatkę czy sos vinegret bez oliwy z oliwek Extra Vergine. Jednak oprócz niej dostępnych do naszego użytku jest jeszcze szereg innych, również bardzo wartościowych olei.

Oleje jadalne – które wybierać?

Olej rzepakowy

Jeden z najzdrowszych dostępnych na polskim rynku. Wytłaczany jest z nasion rzepaku. Charakteryzuje się delikatnym zapachem i dość intensywnym żółtym kolorem. Cechuje go spora zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jego ogromnym atutem jest to, że może być stosowany zarówno na zimno (tu wyśmienicie sprawdza się jako dodatek do różnego rodzaju sałatek), jak i w procesie smażenia i pieczenia w wysokich temperaturach. Ponieważ jest znacznie odporniejszy na działanie światła i temperatury niż wiele innych olei, może być też znacznie dłużej przechowywany.

Stosujemy w naszych kuchniach różne oleje jadalne, tymczasem olej rzepakowy często jest niedoceniany. Dopiero od niedawna zwraca się większą uwagę  na jego pozytywny wpływ na zdrowie. A warto wiedzieć, że olej rzepakowy na porównywalną ilość jednonienasyconych kwasów i witamin A, D, E i K do oliwy z oliwek. Korzystny wpływ na zdrowie oleju rzepakowego, zwłaszcza  dla osób zmagających się z problemami z sercem i nadciśnieniem tętniczym, wynika też z jego dużej zawartości kwasu linolenowego (Omega-3) w stosunku do linolowego (Omega-6).

Olej lniany

Olej lniany to kolejny warty uwagi olej, który z łatwością kupisz w naszych sklepach. Jego dobroczynny wpływ na nasze zdrowie wynika z z wysokiej zawartości kwasu alfa-linolenowego. Zimnotłoczony i nierafinowany olej nie daje być może jakichś niezwykłych doznań kulinarnych. Wiele osób jest nawet zniechęconych przez jego wyczuwalny, lekko rybi posmak oraz delikatną goryczkę. Nie mniej jednak, z uwagi na korzystny wpływ na nasze zdrowie, warto go stosować. Olej lniany nadaje się do sałatek, kasz, ryżu, zup oraz wielu innych potraw.

Olej winogronowy

Zdecydowanie trudniej dostępny na naszym rynku. Można go używać do gotowania oraz przygotowywania sosów do sałatek. Nie powinno się jednak sotoswać go do smażenia. Olej winogronowy charakteryzuje się jasnozielonym odcieniem. Dodany do sałatki, nadaje jej wyjątkowego smaku.

Olej słonecznikowy

Jeden z najpopularniejszych na naszym rynku. Charakteryzuje się dużą zawartością kwasów tłuszczowych Omega-6, które mają dobroczynny wpływ na ciśnienie krwi. Jego niewielka zawartość niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu kwasów tłuszczowych Omega-3 sprawia, że równolegle z nim warto stosować też inne oleje, które zrekompensują te braki. Olej słonecznikowy cechuje się jasnożółtym kolorem oraz łagodnym smakiem i zapachem.

Szeroka dostępność do różnych olei i oliw na naszym rynku sprawia, że z powodzeniem możemy dowolnie komponować sobie składniki naszej diety tak, by możliwie najlepiej  dostosować je do zapotrzebowania organizmu. Oleje jadalne należy dobierać w taki sposób, by zapewnić organizmowi stały dostęp do wszystkich, ważnych dla zdrowia składników.

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge